Hö-funderingar.

Hämtade hö häromdagen och kom att tänka på vilka mängder det går åt alltså. Mina äter ca 15 kg om dagen, vet inte så noga för jag väger det inte och ger fri tillgång i hagen. Jag tittar på hästens hull och ger efter det, ingen våg behövs för de där 3-4 kgs påsarna sitter ju i benmärgen vid det här laget. Helge får i princip fri tillgång inne också. 
Ser jag att någon blir tunn får de mer hö och ev lusern, olja etc men minst 12 kg per dygn blir det och helst 15-16. 
Ser proffsryttare som ger hästarna 7-8 kg och fattar inte riktigt grejen. De pumpar hästarna fulla med kraftfoder för att de ska orka prestera på topp men i grund och botten är det hö de ska ha, och mycket! En häst får lätt magsår om den inte har att tugga på nästan hela tiden och aldrig utan stråfoder mer än 4 timmar, inte ens på natten. Blir hästen fet är det mindre kraftfoder och mer motion som gäller, kanske ett annat hö men nödvändigtvis inte mindre.  

Ja,ja. Alla gör som dom vill. Natti!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0