Ledig måndag.

Gillar verkligen mina lediga måndagar innan jobbhelg. Hinner vara i stallet i lugn och ro, plocka och fixa hemma och ta det lugnt en sväng. Idag har jag ridit båda hästarna, tvättat, diskat och sytt paddar att ha när jag lindar benen på hästarna till natten/i transporten (täcke på Jysk för 140:- som jag kan sy ca 8 paddar av istället för att köpa för ca 250:- per par, hur smart?!). 
 
Helge var så himla trevlig att rida idag. Vi red ut i skogen som alltid just nu (om två veckor får vi börja på böjda spår) och skritten är helt perfekt! Han har ett ärligt stöd på båda tyglarna och jag kan rida honom i vilken form jag vill. Härlig känsla att kunna länga ut tygeln en aning och skritta med bra tryck från bakbenen, fint stöd i handen, avslappnad häst som jobbar bra med ryggen, drar upp magen och bara väntar på signaler.  
Traven är fortfarande en större utmaning då han blir lite spänd av att inte "hinna med". Inte hinna med att titta på allt alltså ;) Han är emellanåt jättemjuk och fin, sen måste han krypa ur formen och hålla lite koll och att då försöka driva fram honom ur det går inte. Jag måste snarare lätta i handen för att han ska släppa det han tittar på, han får aldrig känna sig trängd, det blir BARA värre då. Tro mig, jag har försökt allt och att lätta i handen lite och låtsas som ingenting är det bästa. Då följer han gärna med handen framåt, nedåt....om han är på rätt humör vill säga. Ibland måste jag börja om helt och skritta. Detta gäller alltså ute i skogen, innanför fyra väggar är han ju lättare. 
Tycker ändå jag fick igenom honom bättre i traven idag än i lördags så det kan man väl räkna som ett litet framsteg hehe.
 
Vi fick även börja galoppera idag vilket vi såklart gjorde! Han tyckte det var sååå kul. Öronen klistrade framåt och driv, driv, driv i varje galoppsprång. Han har tryck i den där galoppen. 
Vi skrittade länge på vägen hem då traven hem ofta blir lite jäktad och dragig när han blivit trött. Bättre att skritta med riktigt bra kvalité än att trava halvdant. 
 
Jag red på mitt anatomiska Herve Godignon bett som han trivs bra på och han är inte ett dugg stark när jag får sån bra skritt redan från början. Är glad att kunna rida på ett vanligt, helt okomplicerat, snällt bett även ute i skogen. Mitt är dock tjockare än detta. 
 
 
 
Var ni uppe och såg månen i natt? Inte jag. Jag är inte så lättimpad av varken folk, månar eller andra saker heller så jag sov gott i natt utan en tanke på månen. Har sett den överallt idag ändå =) 
 
Imorgon är det tidig vecka på jobbet. Börjar bli kallt på mornarna nu när man åker till jobbet. Ikväll fick bilen motorvärmare i och hästarna tjockare täcken i stallet. Helges fönster drar jag igen lite när det börjar bli risk att vattnet fryser. Mycket hö och varma täcken så är det inga problem, hellre frisk luft. Köpte ett begagnat Rhino thermo-täcke jättebilligt i somras som blir perfekt nu. Jag vill gärna ha flera täcken att välja på när det gäller både ute- och innetäcken. Alltid ska det finnas något som är i rätt tjocklek som är torrt och varmt. Behöver komplettera med någon mer liner till vintern men nu när jag köpt ny sadel så får det vänta. Jag ÄLSKAR för övrigt sadeln. Helt underbar är den. Vilken skillnad från min förra alltså. Albion är inga dåliga sadlar det heller men det här är verkligen något extra. Vet att Natalie Oldfors bytt ut sina Hennig-sadlar mot Paul Fielders och det måste ju vara ett kvalitétstecken. Skitsamma, jag och hästarna trivs jättebra och det är huvudsaken. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0