GÖR något.

Något jag brinner för, är djurskydd. Att djur ska behandlas väl, med respekt och vördnad. Att man förstår att ett djurliv är också ett liv. Det finns alltid något man kan göra för att förbättra utsatta djurs situation. Här följer några exempel som jag tillämpar:
 
* Äter väldigt lite kött, nästan inget men OM jag köper är det utan undtag SVENSKT. A.L.L.T.I.D.
Gärna både närproducerat OCH ekologiskt. Ekologiskt är bättre för både djurets och din egen skull. 
 
* Kyckling äter jag inte alls. Det finns ingen bra kycklingproduktion i hela världen. Tyvärr inte ens i Sverige. Jag gillar kyckling men det finns så bra alernativ till det så nu köper jag det aldrig nånsin, och som tur är håller Andreas med och äter det inte heller. Quorn med lite god marinad funkar precis lika bra som kyckling. Bättre om man väger in samvetet.
 
* Fisk äter vi en del men endast MSC-märkt (Marine Stewardship Council) vilket innebär att yrkesfiskarna måste uppfylla vissa standarder när det gäller hållbart fiske och miljö. 
 
* Vi äter mycket vegetariskt och även vegansk mat. Quorn och liknande produkter funkar ofta hur bra som helst. Quorn-filé istället för kyckling, falaffel istället för köttbullar, vegetariskt bacon istället för korv (det är mer likt korvbitar faktiskt) ,veggo-korv i olika former eller Quorn-färs som jag inte märker någon skillnad alls på i t,ex tacos.
 
* Om vi nångång skaffar hund eller katt kommer det blir en omplacering eller från ett katthem etc. Det finns så många djur som behöver en ny chans.
 
* Total bojkott av cirkus i alla dess former. Om vi får barn nångång kommer de aldrig få gå på cirkus som har djur. De kommer få lära sig att djur inte är till för att underhålla människor. 
 
*Vi köper bara ekologiska ägg från frigående höns med möjlighet att gå ut. Alltså inte frigående inomhus-höns för det är långt ifrån så bra som det låter. 
 
* Jag köper såklart inte päls, inte heller dun, kläder med merinoull eller från angora-kaniner etc. Läder är det lite svårare med dock när man håller på med hästar, tyvärr. Men skydd och sånt som inte behöver vara läder köper jag plast, neopren etc. Om det finns någon tömkörningsgjord som i plast som är hållbar och ändå mjuk så önskar jag mig helst en sån (ang tidigare inlägg). 
 
Alla kan göra något. Alla kan köpa svenskt kött, kanske dra ner på köttet någon dag i veckan, strunta i att gå på cirkus, köpa ägg ekologiska ägg osv. Har ni samvete att INTE göra något? 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Stackars barn

2015-07-23 @ 11:58:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0