Ledig dag!

Idag när jag klev igenom leran i hagarna i mina gummistövlar tänkte jag på hur dedikerade och hängivna vi hästmänniskor faktiskt är. Vi kliver upp tidigt, vi prioriterar bort resor, dyra middagar, utekvällar på krogen, massa nya kläder och tid med våra vänner. Vi ger verkligen allt och GÖR allt för våra hästar. En del mer, en del mindre, men de flesta av oss sätter hästen framför oss själva. Det märks extra mycket i detta väder. Allt är lerigt och blött. Precis ALLT. Det är blöta täcken nästan varje dag, hagarna är leriga, vi släpar ut vatten och hö genom lera och vattenpölar, rider i regn eller packar häst och grejer och åker till ridhus som tar lång tid osv. Hur orkar vi? Ibland undrar man ju hur man är funtad när man väljer att inte ha sovmorgon på en månad eller mer ibland, vara tvungen att jobba övertid om man ska göra något utöver hästarna, hyran och mat till sig själv, att åka iväg till ridhus sent på kvällen bara för att kunna träna hästen ordentligt när det är hårt i marken, inte kunna följa med på fester, resor etc för att man har utsläpp dagen efter, ska iväg på träning osv, osv, osv! Vi måste nog ha någon form av störning som gör detta. Eller en massa kärlek till de där knasiga, stora djuren =) 
Jag skulle aldrig vilja vara utan hästar. Det är mitt liv det där hästlivet, och har så varit i snart 24 år. 
 
Idag var en sån dag t ex. Jag är ledig idag men hade utsläpp så ledig betyder inte sovmorgon. Det SPÖREGNADE ute men jag bakade in både mig och hästar i regnkläder så var det inga problem. Hem på lite frukost sen åkte jag och Helge till ridhuset i Orsa. Den här gången var det plättlätt att backa mot transporten idag, vilket annars har varit ett helvete (enda minuset med boggie!). Helge klev på så duktigt så. Han verkar trivas med nya transporten för han blir inte stressad alls, förrän man ska ut ;) 
 
Idag valde jag att lägga in bommar i dressyrarbetet. La 5 bommar på böjt spår på en 20-metersvolt. Där får man verkligen bevis på om hästen har accepterat innerskänkeln eller inte. På spåret kändes Helge jättefin men han tyckte det var jobbigt att runda sig och trava bommar samtidigt. Jag fick använda lite starkade innerskänkel och när han rundat sig runt den även över bommarna blev hela hästen som smör! Han var så himla enkelt att rida efter det. Kunde variera tempo, ställning, varv, precis hur jag ville och han bara gick som tåget. Övergångarna sitter inte riktigt så bra än, han är lydig och kvick men är inte kvar inom ramen i hela övergången så det får vi träna vidare på. 
 
Förra gången jag red i ridhuset kickade Helge en del i höger galopp. Därför började jag med galoppen innan traven idag för att se om han bara var trött förra gången eller om han tycker något tar emot. Idag kickade han inget i höger varv och bara en gång i vänster när jag kom åt honom för hårt med sporren. Dock ska han inte gå emot skänkeln på det där sättet utan ta den som framåtdrivning istället. Han är inte riktigt framme för skänkeln i det läget så det är också något vi ska jobba på. Jag måste trots det säga att jag har liiite förståelse för hans beteende då han måste jobba hårdare nu än han behövt i hela sitt liv. Han vet inte bättre för han har aldrig behövt ta i på det sättet. Han har ju varit konvalicent en stor del av sitt liv så det har varit mycket ridning rakt fram i skogen, det är det han varit van vid, så detta är skapligt nytt för honom. Nu pratar jag inte sånna saker som att acceptera skänkeln utan att t ex flytta i galoppen (som jag gjorde vid "kickarna"), att acceptera skänkeln har han alltid fått lov att göra. När han förstått detta och blivit starkare blir det nog bättre, fast Li ska få kolla honom ändå, det var ett tag sedan nu.
 
Jag är mycket nöjd med dagens pass. Tog det ganska lugnt eftersom vi har träning för Nina imorgon. Ville ha honom mjuk, följsam och lydig bara. Han var avslappnad 97% av tiden och bara det är ju värt att vara nöjd över. 
 
Tog en kort promenad med båda hästarna när jag borstat och tagit hand om Helge när vi kommit hem och lindade om lindorna och packade ordning inför morgondagen. Skönt att ha det gjort. Imorgon efter träningen ska jag troligen skruva brodd också eftersom det ska bli kallt i veckan. Väntar in i det sista. Dels pga den ökade skaderisken, att hovarna inte får lika bra glidmoment men också för att det är inte det lättaste att hålla på med Helges hovar en längre tid =P
 
Klippte det lilla gosedjuret lite mer idag så han inte blir lika svettig på träningarna. Har dessutom dragit ner på hans kraftfoder rejält, varför får ni veta längre fram när jag testat lite. Kraftfoder kan vara riktigt lurigt och innehålla saker man inte vet om. Saker som inte alls är bra för hästarna.
 
Har haft Hart of Dixie-maraton här hemma i min ensamhet. Inte fått något vettigt gjort alls. Är så jäkla trött hela tiden. Tröttsamt (HA). 
Därför ska jag komma i säng tidigt ikväll. Men först ska jag stjäla lite B&J av A. Moahaha, sånt kan man inte lämna hemma inte. Skyll dig själv älskling <3
 
 
 
En sötnos och stövlar som jag fortfarande är sjukligt nöjd med! 
#materiell #lycka 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0