Ännu en dressyrträning.

Det är en så fantastisk känsla att ha ännu en riktigt bra dressyrträning bakom sig. Jag är så glad att jag har möjligheten att rida för så bra tränare som Annica och Nina. Det är även träning för Göran Liljestam i Orsa i helgen men det blir lite för mycket, trimmar lite själv på söndag istället. 
 
Idag värmde jag upp på samma sätt som när jag red för Nina, nämligen att få honom med mig när jag vände honom och ställde och böjde honom åt båda håll i båda varven i alla gångarter. 
Annica ville ha honom lång och låg och han var skapligt lätt att få dit. Han blir mer avslappnad när han kommit genom kroppen och stretchat ut halsen.
 
Fick rida i en åtta och fortsätta ha honom låg utan att han slår sig fri i varvbytet, vilket han gör 85 % av gångerna. Måste sänka ytterhanden i övergången och vara extreeemt mjuk samt planera vägen och göra allt perfekt. Har man galopperat och ska sen rida i trav under nedsittning så laddar han nästan alltid för ny galopp, måste lära honom av med det så han travar avspänt istället. 
I galoppen så fick jag göra exakt samma som för Nina i tisdags, nämligen ändra ställningen på lång och kortsidorna (perfekt att de tänker så lika btw!), och samma jobb på volt. Bästa galoppen nånsin i några språng! Det är så underbart att känna den känslan även om det bara är några språng, förhoppningsvis blir det mer och mer ju starkare vi blir. 
Red lite förvänd galopp också men det blir mest vilda western haha. Det går fort och är mestadels i obalans, från bådas sida. Får träna vidare med det och tänka på att inte rida för länge och inte ställa utåt utan ha mer rak häst. 
 
Skritten måste precis som traven bli lite kvickare så jag fick skritta med piaff-tänk. Peta på honom lite så bakkärran kommer igång och trampar på lite mer. Han förstod inte riktigt i början, vilket inte är så konstigt men sen trampade han på bättre utan att stressa upp sig. 
 
På slutet var traven sååå fin och han klev på fint fram och frustade rejält. Härliga häst! 
 
Jag är sjukt nöjd med både häst och mig själv efter dessa två träningar. På söndag ska jag rida själv men verkligen försöka tänka på det Nina och Annica har sagt och träna på det.
 
Blev erbjuden att åka ner till Annica och träna framöver och det vore toppenkul! Ska faktiskt kolla om det passar nångång, och om jag har råd vill säga ;) Två egna hästar, lägenhet, bil, transport osv kostar mycket när man betalar allt själv. 
Har apropå det budat hem ett par tävlingsridbyxor igår. Helskodda från Mountain horse. Kavajen är viktigare tycker jag så den lägger jag lite mer krut på. Vita ridbyxor är ju bara just, vita ridbyxor. 
 
Imorgon vilar hästarna för jag ska på After Work med tjejerna. Tack vare att jag går med hästarna varje dag Helge inte rids så har jag inte dåligt samvete över att de vilar helt och bara går i hagen imorgon. 
 
 
Bettet Grande har här har jag sålt för några dagar sedan då mina armbågar är utläkta och jag behöver därför inga skarpa bett längre. Skönt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0