Hemma igen.

Vilken helg jag har haft.
Shopping, god mat och bara vara med min älskling. Kul att se hans lägenhet och ta del av hans "andra liv".
Det är så skönt att det funkar så bra att vi bor på olika håll på veckorna. Visst saknar vi varandra men man måste kunna göra saker själv också om man är säker i sitt förhållande. Vi vill båda att den andra ska ha sina egna intressen och göra det den själv tycker är roligt och inte bara jamsa-med med den andra. Sen har vi ju gemensamma intressen också förstås. Hur som helst så funkar det bra att vara särbo ibland men det är alltid lika tråkigt när det blir söndagkväll. 
 
Tog tåget hem idag, mkt skönare än buss. Dock blir jag uttråkad ganska snabbt och roade mig med musik, tidningar och Kanal 5 play.
Väl hemma så bytte jag bara om och åkte direkt till stallet.
 
Han vilade ju förstås igår (nästan ingen är betrodd att rida Helge, han är för känslig och man förstör så lätt saker med en sån häst. Han är liksom tillräcklig "på tårna" ändå) och var lite spänd till en början. Han är väldigt uppmärksam den där hästen, på gott och ont. Tittigheten kan ju vara lite jobbig ibland men han går ALLTID att övertala. Han tittar oftast till lite snabbt och fortsätter framåt av sig själv. Han var ju extremt bakskygg när jag köpte honom och det är MKT bättre men behöver fortfarande jobbas på.
Det som är bra med att han är vaken är att han är otroligt lyhörd och VILL hela tiden. Han väntar och letar efter mina signaler och gör ibland vad han TROR att jag vill. Sötnöten.
 
Det stod galoppträning på schemat idag och jag red på en fin, plogad grusvägväg i skogen. Gillar att galoppträna där det är bred väg. Började med att stå i lätt sits och låta honom galoppera utan krav. Efter det satt jag ned och hade honom mer samlad och ihop och varierade tempot men hade honom hela tiden ihop, även om jag ökade till "banhoppning på utebana"-tempo. Han försökte komma loss ibland och tyckte det var jobbigt men jag gav mig inte, även om det var skiiitjobbigt! När han blev stark flyttade jag honom en aning, ställde lite inåt, gjorde en avsaktning och började om.
 
Efter galoppen travade jag väldigt sakta med bra stöd på båda tyglarna och flyttade lite fram och tillbaka. Han har inte orkat bära sig i långsammare gångarter men nu börjar det ta sig och traven var outstanding på slutet! Älskade häst <3
Skrittade hem genom byn och han skötte sig mkt bra. Fick lov att hoppa av efter vägen för jag får så ont i knäna av hoppsadeln, framförallt när det är kallt. Det är dock inte sadeln det är fel på. Det är att det blir sånt tryck när jag rider med kortare stigläder så mina halvkassa knän tar stryk. Skönt för både honom och mig att bara lall-gå hemåt.
 
Grande blev riden av Lena igår (!) och vilade idag.
Han hade bestämda åsikter om äldreomsorgen i stallet då han fick lov att vara ute ett tag fast det blivit mörkt. En sån katastrof. Så han motionerade sig själv i hagen lite. Dock i skritt mestadels. Nån måtta får det väl ändå vara.
 
Imorgon väntar en tidig vecka på jobbet men jag gillar´t. Mer än kvällsskiftet iaf. På torsdag ska jag träna för Annica och be om lite tips inför vår tävlingsdebut som stundar. Vi ska rida i Div III laget i dressyr i vår och jag känner en enorm press! Inte från någon utan på mig själv. När man tävlar indiviuellt är det skillnad men nu står ett helt lags resultat på spel. Däremot skulle jag aldrig sätta press på någon annan lagmedlem.
Helge behöver iaf lugna sig och komma till ro fortare och det är min uppgift att ta reda på hur, sen om det är att rida fram 1,5 timme innan start, ut och galoppera dagen innan eller vad det kan vara, återstår att se.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0