Helgen.

Har haft en näst intill toppenbra helg. 
Hade beredskap på jobbet i fredags och jobbade på öppet hus på gymnasiet i lördags. Roligt att göra något annat än det man brukar. 
Hästarna fick en liten promenad igår i mörkret och sen hade jag och A tacos och filmkväll. 
 
Idag var det sovmorgon och det var så himla skönt. Vaknade av klockan vid 9 och trodde jag försovit mig till stallet. Var riktigt skönt att kunna ligga kvar och ta det lugnt en hel morgon. Vi hade nog kunnat sova hur länge som helst om vi inte ställt klockan =)
 
Vid 11 var jag vid stallet och släppte hästarna i sommarhagen. Lyckan var total kan jag säga. Härligt för dem att få gå i en torr hage som dessutom är superstor. När jag var klar i stallet och skulle hämta hästarna fick Helge något tokryck och härjade runt i hagen som en dåre innan jag fick tag i honom. Haha, jäkla knasboll. Ja, ja, glad får man vara =P Man känner sig lite liten när man går mellan två 175-hästar när den ena taktar bredvid en och bara väntar på att få explodera ut i bus. 
 
Jag, Martina och Emelie red ut hästarna i skogen och ALLA var jättefina!
Helge var avslappnad nästan från start och gick att påverka problemfritt hela turen förutom när han fick lov att galoppera förbi en bil som stod parkerad på vägen vi red på. Hehe, sånt där ska man inte behöva bryta av för. Hästarna ska vara så pass fokuserade på sin ryttare att de bara går på framåt oavsett. Det tar ju lite tid att få den tilliten dock, men men...babysteps. 
 
Vi red faktiskt till ett ställe vi inte ridit till förut. Riktigt kul att hitta lite nya ridvägar. Älskar att rida där man inte känner igen sig. 
 
Tror dagens ridtur var den bästa nånsin på Helge, i skogen. Han var så jäkla fin! Det är en så underbar känsla när man bara behöver koncentrera sig på sig själv för hästen bara tuffar på i rätt form och följer minsta vink. Kunde rida på det sättet väldigt mycket idag. Mer än halva ridturen iaf och det är mycket för att vara Helge. Han brukar inte släppa förrän på slutet. Det var så skönt att kunna jobba honom i rätt form en längre tid. Det är ju där han ska vara för att stärka sig. Älskar dessa pass där man verkligen känner att det går framåt! Även om vi har en del skitpass så blir de färre och man kan alltid se tillbaka på pass som idag och glömma de som går dåligt. 
 
Vi travade länge när vi red hemåt och alla hästar var som sagt jättefina. Vi gjorde lite tempoväxlingar men låg även kvar i samma tempo en hel del och bara "lullade" på helt okomplicerat rakt fram. Ibland är det svårt nog.
 
 
Helge är otroligt lätt att reglera när han är avslappnad. Brukar testa lite över rötterna på vägen. Lite samma som att rida över bommar. Det är ganska bra att leka lite med de redskap som erbjuds så att säga. Typ "där framme ska jag göra en halvhalt för att komma rätt över de där rötterna" osv. Det kommer lite gratis i skogen sånt där. 
Ibland rider jag på väldigt små stigar i skogen för att där blir man tvingad att rama in hästen och kunna reglera den för att inte rida in i ett träd eller något =) 
 
Grande såg också jättefin ut och enligt Martina kändes det så också. Han blir så glad när han får följa, min gamle gentleman. Han är så himla fin för att vara 21 år. I sommar har jag haft honom i 10 år och han ser nästan likadan ut nu som när han var i toppform. Lite mindre mage och lite mer överlinje bara.
 
Well, well.
Mer ridturer som denna tack! Då kan man rida hur länge som helst. Det finns inget som slår detta alltså. 
 
När jag släppt av A vid tåget åkte jag och hämtade en transport full med hö. Har ju köpt en som är extra bred så nu går det in lite mer än förut. Hästarna älskar det där höet men det är ängshö så det gäller att de får mycket av det andra höet också som innehåller mer näring. 
 
Det är sjukt vad med hö det går åt. Har redan använt 13,5 rundbalar sen juli så det börjar sina lite nu. Skönt att få hem hö nu på hösten/vintern så man slipper få panik i mars då bönderna även brukar passa på att höja priserna. 
Har ju även 850 kg hösilage så det ska nog ordna sig. Vi hade ju en bra hö-sommar i somras så det borde vara lugnt. Inte som för några år sedan när vi fick åka både till Bollnäs och Hedemora för att få tag på hö som dög. 
 
 
 
Mina ögonstenar <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0