Broddat.

Den förbannade snön låg kvar när jag gick upp i morse. Eller ja, fick veta det redan när jag låg i sängen och kollade FB. Man behöver ingen termometer när har FB inte. Det är alltid någon som berättar hur kallt, snöigt, varmt (hahahaha), regnigt eller blåsigt det är.
 
Broddade hästarna innan de fick gå ut idag. Grande har bara skor fram så det gick fort. Helge fick två traktbrodd på alla fyra fötter och det var inte lätt. Baksidan med shivering (finns för övrigt ingen framsida), att hästen hatar att bli skodd, kratsad och allt annat som kräver att ha benen uppe mer än 2 sek. Man får kompromissa lite med sånna hästar. Det går att träna så de accepterar att lyfta lite längre tid osv men det försvinner aldrig.
Våran kompromiss har blivit så att Helge får ha hoven i marken, dock "vilande" och jag får skruva brodd.
Så här:
 
 
 
Fick lyfta när jag gjorde rent gängorna såklart så han inte skulle ställa ner hoven på gängtappen.
Så nu när de har brodd kommer snön försvinna illa kvickt! Bra, bra =)
 
Idag ska transporten tömmas på hö och sen ska jag, Helge och mamma (!) åka till Orsa så jag kan rida ordentligt. Den här tiden på året går det ju typ bara att skritta ute. Hårt i marken och inte tillräckligt med snö.
 
Måste naturligtvis visa vilken oerhört nyttig kvällsmat det blev igår.
 
 
Jag får rödlök/tomat cravings ganska ofta. MUMMA!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0