Om jag fick bestämma.

Satt och tänkte på hur det vore om jag fick bestämma. Om jag fick bestämma hur Sverige skulle skötas. Statsminister Susanna. Det låter väl bra? =)
 
Om vi delar upp det i några aktuella delar så har vi; invandring, åldringsvård, skolan, miljö, djurskydd, jämställdhet, bidrag och mat.
 
Invandring: 
En fråga som upprör och rör typ alla. De flesta har en åsikt om detta. Jag med. Jag är dock lite osäker på exakt vilken åsikt jag har. Självklart hade jag räddat världen om jag kunnat. Då hade alla fått komma hit och starta ett nytt liv och levt lyckliga i alla sina dagar osv. MEN, för att få stanna skulle alla få lov att lära sig svenska, man skulle inte klumpa ihop alla på samma ställe som i Rinkeby osv, de skulle få anpassa sig efter svenskt "hyfs" och svenska lagar, de skulle få EN chans när de gör något brottsligt, gör de något kriminellt igen så är det raka vägen tillbaka till hemlandet. Gör de något grovt brott åker de ut bums. De skulle betala skatt och få lov att söka jobb för att få bidrag, precis som vi andra. Men de skulle också bli behandlade som oss andra om de uppfyllde detta. Rasism skulle inte få finnas. Vart jag skulle få de där 48 millarna ifrån det vet jag dock inte ;) 
 
Åldringsvård:
De som jobbar inom äldrevården skulle få avsatt tid för att hinna ta en kaffe med sina brukare. Ge dem lite livskvalité och få dem att känna sig värda nånting. Inte bara in, lämna mat och sticka igen. Kanske ta med dem på utflykter osv för att få deras sista tid i livet så bra den kan bli. 
 
Skolan: 
Eleverna skulle få mer tid. Man skulle ha så många lärare att alla fick chansen att få hjälp på t ex en mattelektion. Ingen skulle behöva gå ifrån en lektion och inte förstå vad de hållit på med. 
Man skulle kanske förbjuda kläder med synliga loggor på. Allt för att motverka mobbning och hånande blickar om man inte har det senaste. I en drömvärld skulle man såklart få ha på sig exakt vad man vill utan att någon brydde sig.
 
Miljö:
Jag tycker miljön är otroligt viktig så alla i landet skulle vara tvungna att sopsortera och återvinna det som går. Man skulle kanske få bidrag för vissa saker som innebär att man gör en sak som är bra för miljön. Typ köra elbil eller nåt. Jag skulle inte höja bensinskatten. Inte här på landet iaf. Då har vi ju inte råd att åka till jobbet vetja =)
Kanske mer tåg (som fungerar) och billiga bussar.
 
Djurskydd:
Min hjärtefråga. Det skulle inte få finnas en enda pälsfarm i hela landet. Krav på att ALLA kött- och mjölkboskap skulle gå ute under sommaren och inte få vara uppbundna eller hållas för trångt under vintern. Höns och kycklingar skulle gå fritt och ha möjlighet att gå ut. Mass-avlivningen av kycklingtuppar skulle ABSOLUT INTE få finnas! Man skulle inte få importera angorakläder eller päls i Sverige. Jag skulle avskaffa travsporten. Folk som fått djurförbud EN gång får aldrig mer skaffa djur. Hårdare regler för uppfödning av t ex hundar och katter. Man borde inte få ta hur många kullar som helst på sin tik (det kanske man inte får heller?). Körkort för djurinnehav borde användas. Man borde alltså inte få ha djur om man inte klarar att svara rätt på ett antal frågor om det djurslaget. 
Finns massor jag kan skriva om ämnet men nu går vi vidare.
 
Jämställdhet:
Pojke och flicka har exakt samma utbildning, pojke och flicka ska därför ha exakt samma lön för exakt samma arbete. Sjukt självklart. Kvotering i bolagsstyrelser osv? Njäää. Ta den som är bäst. Tycker inte männen ska tryckas ner bara för att kvinnorna varit "det svagare könet". Lika för alla. Capish?
 
Bidrag:
A-kassan ska absolut inte höjas! Det är inget man ska leva länge på. Det är ett bidrag som du som arbetslös kan klara dig på tills du (så snabbt du kan) hittat ett nytt jobb. Det är bara latmaskar som vill ha högre a-kasseersättning. Man kanske inte kan leva lyxliv medan man är arbetslös och det är inte meningen heller.
Andra bidrag har jag inte någon erfarenhet av. 
 
Mat:
All mat borde ursprungsmärkas. Sverige skulle inte köpa in kött från andra länder om det vore möjligt. Köttet kanske även skulle bli lite dyrare så folk började med en veggo-dag i veckan eller liknande. Det skulle ju även bli dyrare med mina djurskyddskrav =) Eko-bönder skulle få bidrag för att klara sin produktion (man använder ju inte bekämpningsmedel etc och är därför känsligare). Ekologiska alternativ till i stort sett all mat. Sverige skulle inte ta in mat som framställts på ett olämpligt sätt. T ex med massa kemikalier eller med kassa arbetsförhållanden  osv. 
 
Hur jag skulle finansiera detta? Att ni får betala 90% i skatt såklart. Jag själv skulle ju såklart inte behöva betala skatt. Inte tv-licensen heller. 
 
=)
 


Kommentarer
Maria

Susanna for president!!

2014-09-04 @ 21:38:19
URL: http://lillymia.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0