Vår på riktigt.

Vilken underbart lugn påskhelg jag har haft. Var till Hälsingland och hälsade på en sväng men annars har det inte blivit många knop. Förutom stallet och hästarna då. 
 
I lördags red jag Helge i ridhuset. Blev ett riktigt bra pass där han lyssnade på mig väldigt bra trots att han var spänd emellanåt. Han gick att påverka och släppte det fort. Traven var riktigt bra och galoppen helt okej. Jag galopperade mkt innanför spåret för att inte få hjälp av väggarna utan att jag kunde känna att han var rak mellan hjälperna ändå, vilket han inte var från början. Han blev lite frustrerad när jag rätade ut honom (petade ut baken något) men när han fått göra lite tempoväxlingar i det där arbetet var han fin som bara den. Gjorde lite mindre volter för att verkligen få med honom runt och han gjorde det bra. Var ingen annan dåre som var i ridhuset påskaftons-eftermiddag så jag hade hela ridhuset för mig själv, lyxigt! 
 
Igår var A en ängel och hjälpte mig i stallet på morgonen med utsläpp, mockning, höpackning och byte av vatten. Så himla gulligt att kliva upp tidigt och hänga med mig <3 Sen på kvällen följde han med mig ut och red också. Både han och Grande tyckte det var kul, det syntes lång väg. A kan tom jobba Grande i form stundtals vilket inte är så lätt och så rider han barbacka. Är väldigt imponerad faktiskt och det är så kul att rida ut tillsammans! Blir såklart inte så ofta pga hans plugg men nu veckan efter tenta fanns lite tid över. 
 
Förutom mina hästar har jag tittat på andra hästar på tv. Bl a världscup-finalen i hoppning idag. Såg Penelope Ls puckade behandling av sin häst på framhoppningen. Hästen snubblar, går ner på knä, reser sig och hon tittar om den skadat sig. Sen bankar hon till den rejält med skänkeln varvid hästen hoppar framåt och hon rycker den då i munnen. Logiskt? Nej, idiotiskt. För det första, hur behandlar hon sina hästar när ingen ser när hon gör såhär med tusentals ögon på sig? Hästen kan väl inte rå för att den snubblar till och den fattar garanterat ingenting av hennes bestraffning efteråt. Enligt rykten är hon känd för att vara dum mot både hästar och hästskötare och hon förtjänar minst en varning, om inte bli struken från klassen. Bara för att förbundet eller tävlingsledningen eller whatever kan visa både henne, andra tävlingsryttare och åskådare att hennes beteende inte är acceptabelt. Tråkig avslutning på GHS kan jag tycka...
 
Idag fick hästarna en promenad på kvällen i skogen.
Snart är vägarna isfria! Cykeln åkte fram idag och hästarna fick vara ute till efter 19. Har även packat undan de tjockaste innetäckena och liners. Härlig tid.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0