Rutiner i kylan.

Nu när det är kallt är det viktigt att hästarna håller sig varma, dricker allt de behöver och får röra sig, trots kylan. 
Många hästar står mer still i hagen på vintern och dricker även mindre än de borde. Får de mycket hö i hagen är ju även det en anledning till varför de bör dricka mer.

När det är "skitkallt" gör jag såhär med mina hästar:

De får vara ute lika länge som vanligt. De har varmt täcke på och får massor av hö, då håller sig varma. Jätteviktigt att hästar får mycket stråfoder ute när det är så kallt, finns inga täcken i världen som värmer bättre än när en häst äter och värmer upp sig själv. Det bildas en luftspalt i pälsen och det är den som värmer hästen. Trycker man ner den med för många täcken blir hästen inte varmare, tvärtom. Mer hö alltså när det är kallt.

Vatten får de alltid ute, oavsett årstid. Vi fyller varmt vatten flera ggr om dagen. Jag bjuder även mina melassvatten när de går ut eller in (beror på om jag har in- eller utsläpp) och ger deras kraftfoder som en soppa. Allt för att få i dem extra vatten. 

Rörelse är också viktigt och jag försöker röra båda varje dag men iaf Helge (som haft mkt förstoppningskolik)även om det är kallt. Skritt ca 30 min minst om dagen. 
Igår longerade jag Grande i skritt i djup snö 20 min, alltid något och ingen av oss frös ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0