Min namnsdag idag.

Oj, ni är redan ett gäng som kikar in här trots att jag lösenordsskyddat så pass länge. Kul.
 
Efter två vilodagar pga att jag varit bortrest så red jag Helge ett lugnare pass i skogen idag. Bara checka av alla gångarter, att han var framåt och fick röra igenom sig. Vi galopperade helt kravlöst genom skogen och såg till att rida i förvänd galopp genom kurvorna efter vägen. Ett enkelt sätt att stärka hästen på ett vis som inte kräver så mycket av den. Den har ofta bra egen bjudning ute samt att kurvorna sällan är för långa eller skarpa.
På slutet fick han trava i lite högre, kortare form och sen skrittade vi hemåt.
 
I måndags var han varm och lite tjock i ena kotan så då skrittade jag honom en timme (man kan nästan alltid låta hästen skritta trots skada, undantag är frakturer, avslitna senor och annat sådant självklart), kylde och lindade nattbandage med vallörtsblad. Vallörtsblad är lite hokuspokus det vet jag men det ska hjälpa med cellförnyelse etc och det har funkat för mig 100% av gångerna jag använt det, så det har jag alltid hemma. Man beställer det enkelt från Alyose.se. Används vid lättare (!) svullnader vid senfästen osv. Helge hade sprungit som en dåre i hagen dagen innan han var svullen så jag räknar med att det uppkom pga det. Passade ypperligt att jag skulle bort just de dagarna han ändå skulle ta det lugnt.
 
 
Tänkte skriva ett inlägg någon dag om vad jag använder för utrustning till mig och mina hästar. Det är något av vad jag tycker är roligast att läsa om på andras bloggar. Lite ytligt nonsens sådär =) Kanske tom gör en vlogg om det om jag har tid. Vi får se.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0