Ingen travhäst.

Ridningen på Helge igår gick inge bra alls så idag hade jag bytt strategi. I traven blir han som sagt lätt spänd och orkar inte riktigt jobba mer än väldigt korta stunder. Han blir spänd när han blir trött och samtidigt har han för dåligt fokus på mig utan mer på allt runt omkring när man rider ute. Därför skrittade jag 90% av tiden idag och fick honom att bära sig själv, jobba mjukt in i handen, fin att ställa om och göra tempoväxlingar. Hellre bara skritta men göra det riktigt bra än trava spänt som ändå inte ger nånting, just nu. 
Däremot så galopperade vi lite och det med ganska lätt stöd i handen där han fick sträcka lite på sig, utan att gå iväg. Vänster galopp är mindre balanserad än höger, han är stelare till vänster öht så det får vi jobba med. När jag stretchar frambenen/bogarna är han även där mer spänd på vänster sida, men vi jobbar som sagt på det. 
 
Jag älskar verkligen min nya sadel! Tjatar om den hela tiden men det är otroligt vilken skillnad det är på sadlar. Den här är som gjord för mig och när Helge biffat på sig lite är den perfekt på honom med, nu har jag en padd under så länge. Bästa köpet på länge =) 
 
 
 
Imorgon får Helge vila och då är det fullt fokus på Grandemannen. Vill ta det lugnt med Helge nu med både ny sadel, behandlad i ryggen och eftersom han bara promenerats en månad innan denna igångsättningen. 
 
På måndag ska en "medryttare" eller "följa med och rida nån gång i veckan ryttare" testa Grande. Vore kul om han fick komma ut i skogen lite mer. 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0