Skoning.

Min stackars hovslagare har ont i ryggen och påbörjan till diskbråck. Ändå jobbar hon, den token, så idag hjälpte jag henne så mycket jag kunde när mina hästar skulle skos. Helge är ju tung att lyfta pga sin shivering så jag lyfte och höll upp hovarna medan hon gjorde resten. Hon lärde mig hur man raspar hoven och bäst teknik när man plockar av skorna också, så nu kan jag det lite bättre =) Bra saker att kunna. Har även tappskokompetens sedan länge som jag fått användning av många gånger faktiskt. Har tom slagit på Helge en baksko utan lugnande alldeles själv, men det tog tid och jag var helt slut efteråt. Hur som helst, bra kunskaper att ha i bakfickan vid ett nödfall, och himla intressant att de precis alla moment en hovslagare gör och varför. Jag tyckte t ex det såg bra ut flera gånger men det dög inte åt Martina, sånt vill jag också lära mig se. Är det helt galet är det klart jag ser det, men finesserna liksom.
 
Pga skoningen fick hästarna bara en promenad en timme i skogen. Hade med mig båda hästarna och Helge fick gå inspänd med tömkörningsgjorden. Lång och låg och sträcka ut musklerna efter passet igår. 
 
Nu har jag ont överallt och imorgon väntar högskoleprovet, hemska tanke. Överväger att skolka men då har jag slängt bort 450 spänn och det vore väl onödigt. Det hade jag ju kunnat köpa ett schabrak för istället =P 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0