Regnig vår.

Prickade in regn även på dagens ridtur. Dock hade jag hela regnstället med gummistövlar och allt så det gjorde inget. Helge försökte dock ställa sig med rumpan mot blåsten när det var som värst, pluttis. Ändrade min plan från skritt på asfalt till skrittjobb på gräs. Viktigast var att slippa sanden. Valde sedan mellan spänd häst genom byn eller avslappnad häst på lätt styrketräningspass hemma, och det blev det sistnämnda. 
Red mycket sidvärts idag och övade även mycket på något jag fuskat med länge, för att det är svårt, nämligen halter. 
 
Han skjuter ut näsan och stretar emot handen när jag gör halt. Rider fram och börjar om de gånger jag hinner känna att han börjar streta. Oftast är det när han stannat bra, med lätt stöd på båda tyglarna, så trycker han ut huvudet. Idag satte jag kvar med händerna så fick han streta tills han gav med sig. Klapp, lätta på handen och skritt igen. Att göra en bra halt med honom funkar bäst när man "väckt" honom lite så han nästan taktar innan man gör halten. Detta ska förstås överföras till en aktiv skritt på tygeln till en halt där han är lätt och fin i munnen hela vägen, men det kommer. Vi gjorde stora framsteg redan idag och jag kunde göra några halter med samma stöd på tyglarna utan att han stretade. 
 
Öppnorna går framåt, slutorna likaså, OCH skänkelvikningarna. Det kändes alltså riktigt bra överlag idag. 
 
Imorgon kommer Maria och då ska vi ut i skogen en sväng. Om hon nu vill ha sällskap =P Annars sticker jag och Helge ut i skogen själva. På torsdag har jag planerat ridhus/bana igen. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0