Tänk om.

Idag blev det en slitsam dag i stallet så jag ska bara gå en sväng på bandet medan jag ser Greys, annan träning hoppar jag över idag. 
Hästarna har blivit skodda av världens bästa Martina och det gick jättebra. Helge börjar bli mindre stel i sina muskler överlag. Jag tror inte hans shivering blir bättre, för det är något som aldrig kommer försvinna, men något gör att han är mer rörlig och det är ju awesome. Det blev broddar en sväng till men inga snösulor. Sulor är inte bra för hästens egna sulor så de vill man slippa så fort som möjligt. Alla Martinas kunder hade tagit bort dem nu. Det ska snöa lite mer men det försvinner säkert lika snabbt som det kommer så det är jag inte orolig för. 
 
Förutom det vanliga stallgörat har jag släpat ut hösilage och vatten genom leran till hagarna samt fyllt på spån i uteboxen. 
 
Slit och släp. Som hästtjej är man van men ibland blir det jobbigt ändå och idag var en sån dag. Blir bra med en promenad idag bara så springer jag ute imorgon igen. 
Både syster, mamma och pappa är igång och tränar nu. Hurtiga familjen ;) Pappa har väl mer eller mindre tränat jämt men nu är vi andra också igång. Hoppas det håller i sig för samtliga. 
 
Nedan ser ni en av mina snygga träningsoutfits. Långkalsonger och knästrumpor. Det får man ha när man tränar hemma =P
 
 
 
 
 
Tittar på ett program om psykisk ohälsa.Det är otroligt utbrett i vårt land. Helt galet vad människor det finns som mår dåligt. Vi alla har nog gått igenom perioder med psykisk ohälsa någon/några gånger i vårat liv. Korta eller längre perioder. Verkligen ett stort problem att så många människor inte får den hjälp de behöver.
Jag skulle vilja öppna en klinik för folk som behöver hjälp. Typ en blandning mellan MHE-kliniken här i Mora och hispan i Säter (skämt åsido). En klinik där folk får prata med utbildade psykologer/psykoterapeuter allt de orkar. Där de kan få vägledning, någon som lyssnar, träffa andra med liknande problem, få känna sig trygga, få bättre självkänsla och självförtroende, hjälp med att bli av med ett missbruk eller ett visst beteende, få veta sitt värde som människa, känna sig behövda, viktiga osv, osv. Måste bara bli psykolog först. Har behörigheten men inte tillräckligt bra betyg. Några till högskoleprov så kanske. Vem vet. 
 
Jag kan framstå som ganska hård och det är jag i vissa lägen MEN jag är bra på att lyssna, på folk som inte pratar massa bullshit. Jag kan tycka att folk som beter sig som idioter kan dra åt helvete och stanna där, samtidigt som jag kan känna enorm empati och medkänsla för dom som förtjänar det. Hård mot dom hårda och tvärtom. 
 
Nej, nån ordning måste det bli på det här landets psykvård. När man lyssnar på P3-dokumentär så har 95% av alla dokumentärernas "huvudpersoner" haft en kass barndom. Tänk om de fått hjälp redan då? Om det sett annorlunda ut isf? 
Eller alla som gör självmord. Tänk om dom fått den hjälp de behövt i tid.
 
Lite funderingar såhär på kvällskvisten.
 
Om kvinnan på bilden är vid sina sinnens fulla bruk förtäljer inte historien ;)
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0