Hästhållning.

Läste det här inlägget från Matilda Holmström igår: http://matildaholmstrom.blogg.se/2015/july/vad-ar-hasthallning.html , och jag håller med om allt hon skriver. 
 
Det är SÅ viktigt att förstå vad en häst behöver för att må bra. 
I det stora hela: mycket rörelse, mycket stråfoder av bra kvalité, fri tillgång på fräscht vatten och så kompisar. 
 
Att en häst har blivit avlad för att prestera på tävlingsbanan betyder INTE att den inte kan gå i hagen. Alla hästar kan vänja sig vid att gå i hage, även stora beteshagar. Frågan är bara om ägaren har tid, lust och ork att vänja hästen vid det.
Har man t,ex köpt en Holländare som aldrig gått i hage kan man börja beta den för hand, rida ett hårt pass innan man släpper den i hagen, börja med en minihage, etc. Det går om man bara vill.
Många tror att deras hästar inte kan/vill gå i hage men det är bara för att hästen inte känner sig trygg, inte har tillräckligt med mat osv. Sen att man inte vill släppa sin häst i en gigantisk hage med 30 andra hästar kan jag förstå. Jag skulle inte göra det iaf.
Mina hästar går tillsammans och har gjort i 8 år nu. De kickar efter varandra ibland men fördelarna väger över riskerna just nu. Helge blir ledsen av att gå själv längre stunder så jag vill ha dem ihop. De kliar varandra och går sida vid sida och betar.
Men som sagt, skaderisken när man släpper ihop hästar är ganska stor så att man inte vill göra det kan jag förstå, men att lära en häst att gå i hagen tycker jag är jätteviktig. Att bara rida en timme om dagen och låta hästen gå i skrittmaskin 30 min räcker liksom inte. Inte om man vill ha en harmonisk häst som mår bra både fysiskt och psykiskt iaf.
 
Sen det här med fodret... Att ge sin tävlingshäst 6 kg hö och 6 kg kraftfoder per dygn och sedan tycka hästen är "nervig" och undra varför den får magsår är lite tokigt kan jag tycka.
Är hästen tjock är det kraftfodret man ska minska ner, inte grovfodret. Och hjälper inte det kanske man får lägga om ridningen. 
 
Det behövs mer kunskap bland hästfolket. Det räcker inte att rida bra, man måste ha alla pusselbitar. 
Svåra hästvärld =) 
 
 
Stor hage, sällskap och massor av mat. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0