Full fart.

Jag har så mycket kul planerat framöver att jag inte vet hur allt ska hinnas med =) Men det är ju så det ska vara! 
 
I tisdagskväll åkte vi till Saras stuga och grillade, spelade kubb och bastade. Så skönt att åka iväg från civilisationen ibland och bara vara, även om det bara är för en kväll. Jag somnade på kökssoffan medan de andra spelade kort haha. Var hemma vid 03 och 05,30 vaknade jag och kunde inte somna om så jag åkte till stallet och släppte ut hästarna. Somnade som tur om några timmar när jag kom hem från stallet.
 
Igår fick vi äntligen ut båten. Hoppas bara det blir några fler fina dagar så man kan använda den också. Känns lyxigt att ha en båt (även om det inte är någon lyxbåt i den bemärkelsen) och kunna ta sig ut på sjön, det är så himla mysigt! Förra året var en underbar båtsommar men i år är det nog bara att glömma att resten av sommaren skulle kunna toppa det. 
 
Helge fick en tur runt gården igår där jag fokuserade på att han skulle lyssna direkt på mina hjälper. Där har vi lite mer att hämta men det blir bättre och jag ska vara väldigt konsekvent så kommer han snart bli väldigt lyhörd. Travade en del där han fick röra sig ganska stort så att jag inte skulle sitta och fulbromsa. Han får gå i sin comfortzone ett tag i början. Vill inte pressa honom när hans bakben är så pass svaga än. Vi fokuserar på framåtbjudning som hos en unghäst tills vidare. 
 
Idag tömkörde jag en timme i skogen med låg inspänning och han rörde sig så BRA. 2 dm övertramp hela tiden, även i uppförsbackarna och han var väldigt avslappnad och nöjd. Tog av inspänningen med jämna mellanrum så han fick vila sen på't igen och fortsätta. Vill ju inte spänna in honom en timme i sträck.
Tror vi ska göra såhär 2 dagar i veckan. Bara ut och skritta loss, lång och låg med bra driv. 
 
 
Grande testade jag en westernsadel på igår. Tror han skulle gilla att bli riden lite mer på det sättet. Lite mer fritt liksom, även om han såklart måste jobba i en bra form för att hålla sig mjuk och hållbar. Han var pigg som en mört men det var väldigt ovant för mig att sitta i en sån sadel. Man kan inte riktigt sitta som man skulle vilja, eller som man är van vid. Skulle nog ändå kunna tänka mig att ha en westernsadel till honom. Skulle vara så kul om familjen, Andreas eller någon kompis som inte är så van kunde följa med ut. Får se om det blir någon, eller om jag köper en vanlig engelsk sadel till honom. Helges passar honom inte längre. 
 
 
Nu har jag snickrat ihop lite fler hinder så nu har vi 3 cavalettibockar, två hinderstöd, två plank och 4-5 "bommar" (pinnar snarare). Lite enkla grejer för markarbete helt enkelt. Skönt att kunna göra sånt hemma och slippa åka så mycket. Helge ska få börja jobba mycket med bommar i höst när/om vi är igång.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0