Att tömköra.

Det är inte så himla lätt alltså. 
Man ska ha fin kontakt med munnen, hålla ordning på tömmar, sina egna ben, inspänning och helst även hästen.
Är man ute i skogen ska man även ha koll på omgivningen, ev rötter att snubbla på och gärna sitta inne med en bra grundkondition. 
Har man hästen inspänd måste man räkna med detta vid ev "tygeltag", att den inte bromsar på andra sidan osv. 

Tenderar hästen att vara flyktbenägen bör man ta med det i beräkningen och förbereda med sina snabbaste tighs och skor (kanske även någon form av ankare), det kan bli åka av. Speciellt i skogen där det lurar både farliga rotvältor och skräckinjagande blåmesar runt varje hörn. 
Det är med andra ord lite att hålla reda på.
Man gör nog rätt i att studera till rocket-scientist innan man ger sig på tömkörning. 

Har man ordning på ovanstående kan tömkörning vara en ganska angenäm upplevelse. 
Man får se sin häst jobba från sidan, se bakifrån om den spårar, om den trampar över, hästen slipper dig skumpande på ryggen etc. Man får motion själv på köpet och ev så mycket (mer eller mindre frivillig) motion att man orkar springa en halvmara efter ett par gånger.  

Igår lyckades jag med konststycket att tömköra båda hästarna. Helge i skogen, Grande på banan.
Både skötte sig bra. Helge var pigg som en mört och jag kan väl erkänna att hans enorma gång inte är till min fördel just när jag ska försöka hänga med i gångarten "trav med så långa och många steg som möjlig". 
Bra för min kondition dock! Intervaller med häst. Samma sak idag men med ännu mer avslappnad och fin häst. Ska fortsätta tömköra 2 ggr vecka ett tag nu.

Grande fick skutta några bommar på banan och gjorde det bra. Fick bara spel en gång och lugnade sig ganska snabbt. Idag red jag honom på ängen och travade lite bommar och red övergångar. Riktigt lydig häst! 

Det här bettet har Helge just nu. Anatomiskt från HG. Det låser sig så det inte kan åka upp i gommen på hästen. 









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0