Underbar helg.

Den här helgen alltså. UNDERBAR! 
Ledig, A har varit hemma, bra ridning, underbart väder, filmmys, god middag, 5-årsdagsfirande, hälsat på mormor och bara tagit det lugnt. Nu till veckan kommer jag jobba röven av mig så att få vila upp sig såhär var behövligt, även om jag inte haft sovmorgon. 
 
Red ett dressyrpass på Helge på ängen och banan idag. Han var SÅ. FIN! Lyssnade på allt, var kvick, lyhörd, pigg, mjuk och elastisk. Precis som jag vill ha honom.
Tränade på "flygande övergångar" som jag kallar dem. Att korta och samla gångarten tills man nästan bryter av men istället rider man fram igen. Som en halvhalt men man stannar kvar lite längre innan man rider fram. En jättebra strykeövning där det är viktigt att hästen aldrig lägger sig i handen eller stretar emot. Man får alltså inte glömma benen trots att man "bromsar". Helge har blivit ganska stark i denna övning men än finns det mer att önska. Man märker dock varje vecka att det går framåt. 
 
Dagens galoppfattningar var superbra och man känner hur han sätter sig och samlar sig i fattningen. Han orkar inte gå kvar där mer än något språng än så det gäller att vara kvick och rida framåt innan det blir för jobbigt åt honom. Man ska pressa men inte in i absurdum. Lite i taget. 
 
Travade i låg form på 20 m volt på slutet och han var väldigt mjuk och fin åt båda håll. Även i övergångarna. Min fina kille. Min drömhäst.
 
Busade med Grande på banan när jag skjutsat A till tåget. Haha han är så rolig den knasbollen. Hoppar och stegrar, sparkar bakut och har sig =) 
 
Nu är det valvaka och det ska bli intressant att se resultatet. Regeringsskifte? Det verkar så. Spännande. 
 
Imorgon är jag ledig men jag ska jobba ändå. Har ju beställt ett täcke och så sitter det väl fint med lite extra i plånboken. Efter jobbet ska jag hämta spån och så tror jag det blir en promenad med båda hästarna. Ska försöka hinna ut och springa också, och plugga, och måla min box. Varför har inte dygnet mer timmar?! Sova mindre än 6 timmar som jag gör nu går ju inte. Ja, ja det är bara att ligga i. Jag gillar ju förvisso att ha saker att göra. 
 
 
Busig Grande idag. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0