Lösdrift vs stall.

Har ni läst denna artikel? http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm
 
Det handlar alltså om att hästar som får gå på lösdrift har mindre skador än hästar på stall. Jag är benägen att hålla med honom i typ allt han skriver MEN, det finns flera MEN när det gäller att ha hästrna på lösdrift tycker jag.
Jag har skrivit om det förut men här kommer några nackdelar.
 
- Man vet inte om hästen ätit ordentligt. Är den ranglåg, blir den bortjagad? Tappad aptit?
- Man vet inte om hästen gått på toa. Har hästen blivit sjuk kan det vara viktigt att veta, lika om den ätit, druckit osv. Det är svårt att veta om den går på lösdrift med andra hästar. 
- Plötsliga temp-förändringar över natten (vintertid). Fryser hästen?
- Det är inte roligt att släppa ut en svettig häst i hagen mitt i vintern kl 22 på kvällen när man kommer hem från träning. 
 
 
Om jag hade möjlighet att välja helt skulle jag nog hålla häst ungefär såhär.
 
05,00. Hästarna får något kg hö i boxen innan de får kraftfoder, gärna ur en foderautomat så jag slipper gå upp så tidigt ;)
05,30 De får gå ut i stor hage med stort vindskydd. De har fri tillgång på hö hela dagen eller får hö 05,30, 09,00, 12,00,15,00 osv om de inte kan få fri tillgång pga att de blir tjockisar. Självklart även vatten. Thermobar vintertid. 
De motioneras någongång under dagen och får sedan gå i hagen igen tills ca 22 då de får komma in på box över natten. De får så pass mycket hö att det ska räcka i stort sett hela natten. 
Har man en väldigt lättfödd häst kan den få äta ur smhn över natten eller komplettera med halm eller "sämre" hö.. 
Något sånt. Alltså mycket hagvistelse men ändå box över natten och mycket grovfoder. 
 
Det är både fördelar och nackdelar med lösdrift. Tror båda mina skulle kunna trivas med det men de skulle nog ha en ganska lång period att vänja sig och slappna av ute dygnet runt. Helge kan dock vara lite dryg på Grande ibland så Grande skulle kanske få ett chip runt halsen till en liten fålla där bara han kunde gå in haha. 
 
Ev att de har uteboxar där de har hagen precis utanför och boxdörrarna öppnas automatiskt kl 5-6 på morgonen. Hur bra hade inte det varit liksom! Hö ska finnas i hagen så får de kraftfoder sen när jag vaknat. Iom att de skulle ha uteboxar skulle de ha samma temp där inne som ute och man skulle inte behöva byta täcken. Hmmm....
 
Ja det är svårt de här med hur man ska balansera hästens bästa med sin egen bekvämlighet och hur allt med fodringar, insläpp, utsläpp, klippa eller inte, osv ska funka. Ett jäkla rännande är det när man har hästar iaf, det kan väl vi alla vara överens om =) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0