Inspiration.

I morse var jag på Mora ridklubb och tittade på Gunilla Byström-träning för spetsgruppen i dressyr i Dalarna.
Min dressyrtränare Nina Jansson red och det var kul, jag har inte sett henne rida förut. En annan jag tränat för, för längesen, Ingela Haga red också och hon hade en SÅ FIN HÄST! En svart femåring som var mjuk som smält glass och Ingela kunde sitta helt still och använda osynliga hjälper. En fröjd att se! Så önskar jag att jag och Helge kan se ut en vacker dag =) Gunilla verkar vara bra att rida för. Förklarade vad hon ville få fram, inte bara "gör si, gör så". Det tycker jag är viktigt för en tränare. Berätta VARFÖR och HUR man ska göra. Inte bara "få honom rundare" utan förklara HUR jag ska göra det osv. 
 
Man blir såklart väldigt sugen på att träna och rida själv när man ser sånt här. Inspirerad till tusen med många nyttiga saker inpräntat i skallen fick jag till ett riktigt bra pass på Helge idag. Med det lilla jag kan göra i dagsläget.
 
Skrittade fram i skogen och genom byn först. Vi gick förbi en gård där det gick lösa höns. Haha höll på att skratta ihjäl mig åt Helge. Han var livrädd för hönsen. Skakade och visste inte vart han skulle ta vägen. Snacka om att han behöver ut och se mer =) Fick förbi honom iaf och så dansade han genom hela byn i någon form av balanstrav. Knasboll. När vi sedan kom ner på grusvägarna vid sjön gick det riktigt bra. Övergångarna satt perfekt, han var kanske liiiite för laddad men absolut inte stark. Nu har han börjat acceptera att gå inom ramen även i trav, nästan hela tiden. På slutet ökade jag traven utan att lätta i handen och vilken känsla jag fick! Man riktigt kände hur hans framben hann sträckas ut helt och hänga någon tiondels sekund innan han satte ner dem och bäst av allt, han var fortfarande mellan hand och skänkel utan att streta det minsta. Så jäkla kul! Han blev lite svettig och kändes väldigt nöjd när vi kom hem. 
Fick massage och blev stretchad sen ut i hagen igen medan jag fixade stallet. Tycker det är skönt när de kan gå ut igen och röra sig lite mer efter ridningen, även om man skrittat av ordentligt. Han var väldigt lös och fin när jag stretchade bogarna, för första gången nånsin. Annars försöker han komma undan men inte idag. Det måste ju vara ett gott tecken. 
 
Blir en lugn kväll hemma ikväll. A har åkt tillbaka till Sthlm och jag har utsläpp i stallet imorgon. Känner mig ensam och ledsen här hemma. Önskar verkligen vi kan fixa så vi kan bo tillsammans igen snart. På ett eller annat sätt. 
 
BILDBOMB.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0