Helgen

Har haft en lugn och skön helg.
I fredags testade jag pessoa-loungen på Helge och det var inga problem. 
Igår gick jag en 45 min promenad med båda hästarna samtidigt och Helge var hur pigg och bråkig som helst. Han laddade upp Grande en del också. Knäppgökarna =) 
Var i Orsa och kollade på hoppträning för Louise Haaga på eftermiddag/kväll och de fick verkligen jobba. Såg riktigt svårt ut men förstås väldigt nyttigt! Även om jag inte kommer hoppa mer på väldigt länge eftersom Helges hovar kanske inte pallar det (även om han blir helt ohalt så tänker jag inte riskera det) så lär man sig mycket av att titta på en bra tränare, oavsett hoppning eller dressyr. Det finns mycket av det hon sa som jag skulle kunna tillämpa även när jag rider dressyr/markarbete. De red tex på medellinjen i galopp med lite tagen bakdel och hade först hästen ställd åt "rått håll", sen ställa om till andra hållet med baken kvar på plats utan att hästen skulle byta galopp. Svårt men väldigt lösgörande. 
Det är kul att titta på när andra hoppar, även om man blir lite sugen själv. Mest sugen blev jag dock på en av hästarna. En SJUKT fin fux med vit bläs som var dressyrhäst och inte hade hoppat så mycket. Den var väldigt välriden och extremt taggad. Hoppade och for runt som en tok emellanåt men när han slappnade av hade han grymt fint steg. Riktigt krallig nacke, kort och kompakt plus lite go. Precis som jag vill ha det =) Man blir väldigt inspirerad av att titta på så välridna hästar. 
På kvällen åt vi tacos hos mamma och pappa och sen såg vi en halvkass film.
 
Idag tömkörde jag Helge med pessoa-loungen igen och spände den som den ska sitta. Han bryr sig ingenting om att selen sitter runt rumpan på honom. Hade en pisk idag för jag ville ha honom lite mer kvick när jag ber honom gå fram. Gjorde många halter och fick honom kvickt fram till skritt. Jag vill ju att han ska jobba med sin kropp rätt även om han bara får skritta liksom. Skritt är en underskattad gångart som man kan göra mycket grundläggande jobb med. Om jag nu får sätta igång honom inom en överskådlig framtid så vill jag att han ska vara så "klar" som möjligt och lite starkare tills dess, även om jag aldrig stressar med hästarna, men det vet ni vid det här laget. Helge är väldigt fin i kroppen nu. Han har inte tappat nånting under sin vila. Snarare lagt på sig lite både hull och muskler vilket känns bra. 
 
Hela familjen plus kusin Ida kom och fikade hos oss idag. Vi har fått till lägenheten ganska bra nu så det är kul att ta hem folk. Andreas hade svängt ihop en jättegod sockerkaka (hur lycklig är inte jag som har en bf som gillar att baka och laga mat?!) som vi nästan åt upp. Mysigt! Sa hejdå till lillasyster som åker till Thailand om 1,5 vecka. Hon och Ida. Vilka lyxlirare! Sjukt avis =)
 
Ikväll har jag skjutsat A till tåget och tagit en promenad med Grande. Blir många promenader för mig just nu. Kommer nog fortsätta gå mycket med hästarna framöver också. Som sagt är skritt bra och man kan ju rida också om man vill det. Mycket motion ska de ha, di dära hästera. 
 
Efter en rolig film strax ska jag sova och ladda för skittråkig kvällsskiftsvecka =)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0