Alla hästar ska gå barfota.

Igår läste jag en debatt i en hästgrupp på facebook som handlade om huruvida alla (ALLA) hästar kan gå barfota. 
Jag blir så trött på dessa "repviftare" och självutnämnda barfotaproffs som alltid har samma argument: Alla hästar ska ha det så naturligt som möjligt och barfotagång är ALLTID att föredra på alla hästar, även tävlingshästar.
"Det spelar ingen roll vad man har för krav på hästen, med rätt verkning, foder osv så kan ALLA gå utan skor" hette det. Jag håller INTE med. 
För det första skulle jag få ställa av mina hästar typ ett år innan de hade hovar starka nog att gå barfota på heltid.
För det andra skulle jag inte våga mig ut och rida på vintern då det är halt. 
Jag skulle inte heller kunna variera underlaget så mycket som jag vill då hårda grusvägar och barfotahovar sällan är bra tillsammans. 
 
Jag tror säkert att många hästar skulle klara att gå barfota. Skogsmullar som inte rids så hårt osv. Min Grande går barfota bak när det inte är snö men fram skulle det aldrig gå, han är alldeles för tung och får han bara en tappsko fram går hans hovar sönder ganska fort. 
VARFÖR måste allt vara så svart eller vitt? Att sträva efter det naturligaste för hästen, ja såklart, men inte på hästens bekostnad. Funkar det, varför inte. Funkar det inte, sko hästen! Allt måste inte vara som det alltid varit. Vi människor bor inte i grottor längre heller. 
Det finns fördelar med att ha hästen oskodd, absolut. Hästens hov kan vidga sig mer (hovmekanismen) när hästen går barfota tex, men för mig väger nackdelarna över mot fördelarna. He blint nå! 
 
Tråkigt att dessa människor (drar inte alla över en kam, pratar om de som var med i debatten) inte kan se längre än näsan räcker. Det är BARA dom som har rätt och alla andra kan dra åt helvete ungefär. Bessierwissrar. 
 
 
Mina hästar får vara naturliga ändå med mycket utevistelse i stora hagar, mycket grovfoder samt rörelse. 
 
Helge har kyllera på magen. SUPER för flygfän =)
 
 
 
För övrigt är Mia Skäringer alldeles fantastisk. 
 
 
 
 


Kommentarer
Linnea

Håller med dig! Sen tänker jag också att själv skon kanske inte är det jobbigaste som hästen "mår dåligt" av utan jag tror isånafall själva skoningen är mest onaturlig, lite luddigt och är säkert helt ute och cyklar men en liten fundering jag haft :)

2014-02-05 @ 22:39:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0