Nej.

Läste Linns Olssons blogg ang hästars vila. Hon skriver att det är otroligt viktigt att hästarna får vilodagar men där håller jag inte med henne.
Unghästar och konvalicenter (man kan promenera hästar även med de flesta skador, dock inte frakturer etc såklart) ska såklart få sin vila. Äldre hästar behöver inte vila som de yngre, de mår bäst av att röra på sig. Ibland har man inte tid att röra på hästen och då är det ju så, men att planera in vilodagar bara för att de ska vila behövs inte. Då kan man promenera minst 30 min med hästen istället. Det räknar jag som vila. Klart hästarna ska få ta det lugnt i perioder men inte bara stå i hagen, utan kanske i form av att skrittas 4-5 dagar istället. Eller ridas lugnare i två veckor. 
Ibland tror jag folk ställer av sina hästar på bete eller när det är som kallast på vintern av ren lathet.
 
Klart det inte är kul att rida i -20 men en skritt-tur barbacka har väl ingen dött av. Det är bara att bita ihop.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0