Fredag den 5 april

Äntligen fredag!
 
Efter jobbet gjorde jag lite ärenden på stan (apoteket, inte roligare än så) sen hem för lite mellanmål och somna bredvid A några minuter innan jag cyklade till stallet. Första cykelturen för i år! Wiiii det är vår! <-----rim.
 
Skrittade Helge och hade Grande som handhäst. Egentligen hade jag velat hålla mig på asfalt eftersom Helge gått i ridhus onsdag, torsdag och ska även imorgon, men med broddar känns det sådär med asfalt så det blev halva vägen grusväg, halva asfalt. Mysigt att bara ut och ta det lugnt med grabbsen. 
Bra att röra på Grande också. De skötte sig båda jättebra. Kom två skotrar och körde förbi oss och hästarna bara tittade utan att bry sig. Sånt känns bra!
 
Igår red jag ju dressyr för Annica. Det gick bra. Jag fick rida mycket på böjda spår och volter för att få honom rund och följsam. Jag ska börja plocka upp hans form mer nu och kunna böja honom mer runt innerskänkeln. Annica tyckte jag kunde rida med graman ibland för att vägleda honom lite vart han ska vara. Jag sa först att jag är emot graman överlag, har den bara om Helge vilat några dagar som "nödbroms" och eftersom han aldrig vilar nu så har jag inte använt den på väldigt länge. 
Iallafall så tyckte hon att jag skulle testa, inte för att dra ihop honom utan för att visa "här ska du vara" och på så sätt få så många bra steg som möjligt per pass, att hästen jobbar rätt så lång tid av ridpasset som det bara går. Annars tar det ju sin lilla tid att få honom dit och när han väl är på plats är passet typ slut.
Jag är lite tveksam men kan väl prova iaf. Jag vill ju helst rida honom till den formen jag önskar själv, utan hjälptyglar men jag testar några gånger får vi se hur det går och hur Helge reagerar. Får jag den effekten att han slappnar av lättare och jobbar till en bättre form lite kvickare så är väl det bra, dock har jag svårt att tro det. Ja, ja jag testar, ingen skada skedd så länge man vet hur man använder en graman rätt, dvs INTE drar ner hästen i form och när hästen går rätt ska den inte märkas alls. Värt ett försök.
 
Imorgon ska jag träna för Göran Liljestam och då ska jag dock inte använda någon graman. Får se vad han tycker om Helge, ska bli spännande. Grande gillade han iaf. Han är av lite kvadratisk och högrest typ. Helge är byggd lite annorlunda men har mycket bättre steg. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0