Dressyr och skogstur.

Hade valt en bra dag för ridhuset den här veckan. Det har varit fint väder hela veckan utom idag nämligen. 
 
Helge fick sig ett tufft dressyrpass och jag vi var båda ganska trötta efteråt. Jag satte hård press på honom idag och lät honom inte ta sig ur situationer som var jobbiga. Jag kan inte ge efter hela tiden om vi ska komma nån vart. Dock kan man inte byta "ridstil" över en dag så jag får kräva mer och mer och inte allt på en gång. 
I början hade vi nästan enbart olika åsikter men efter ett tag var vi mer samspelta och han kändes ganska fin. Eftersom han har svårt att korta sig och jag har svårt att rida honom på rätt sätt i kortare gångarter så hade jag lagt fram travbommar med kort avstånd som hjälp, med bra resultat. 
Jobbade även mkt i galopp, både kort och ökad och allt däremellan. Red en fyrkant på 20 * 20 och vände för yttertygel och innerskänkel så inner bak kom in under honom. En bra övning där man kan korrigera hästen om den vill skjuta in rumpan för att komma undan jobb.
 
Grande red jag ut i skogen tillsammans med Elin och Curry. 
Pratade med Ingela på kliniken i Rättvik igår och vi har dragit ner på kortisondosen så den nu är på 3ml. Hon tyckte att jag skulle rida som vanligt och se hur han klarar det. 
Lät honom galoppera på i full fart upp för en liten backe idag och det var inga problem. Det enda som gör att han andas nååågot, lite tyngre är om man rider ihop honom för mkt. Om han "krullar ihop sig" så luftvägarna blir blockerade. Man får släppa fram honom i en lite mer öppen form i sånna lägen så är det ingen fara. 
Han var otroligt pigg idag och skulle efter Curry och Elin till varje pris, men det fick han inte. När de galopperade vidare skrittade vi. Kan inte köra slut på farbror bara för att kolla vad han klarar av. 
Pappa har hämtat Secreta pro hos Norells idag så han fick det i kvällsmaten och verkade gilla det. Algerna gillar han ju inte alls, vilket är väldigt förståeligt. 
 
Imorgon vilar Grande och Helge ska ridas ett till ordentligt pass, fast ute. Sen åker vi till Sälen över kvällen och natten. De andra är redan där och håller låda. Jag har varken tid eller råd att vara där längre än en kväll men det hade säkert varit kul. Meeeen jag ska ju till Sthlm och se Bruce nästa helg så jag ska inte klaga ;)
 
Ska se om jag kan övertala A att fota lite när jag rider imorgon. 
 
 
Lite bilder från arkivet.
 
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0