SMHN

Har under de senaste dagarna läst mkt om hästars maghälsa, magsår osv och kommit fram till att slowfeeding är nästan ett måste i dessa tider. Hästar är bygda för att äta 16 timmar om dygnet och nu på hösten när det inte finns gräs kvar i hagarna (och finns det kvar är det inte bra för dem att äta då frost-gräs släpper ifrån mig mängder av socker) så får de ju inte möjligheten att göra det, om de inte har fri tillgång i form av rundbal osv.
 
Orsaken till varför många hästar får magsår är, förutom stress och andra uppenbara orsaker, att magsyran i hästens mage börjar "fräta" om det inte fylls på med mat i magen. Att ge hästen mat 3 ggr om dagen är väl typ det dummaste man kan göra. De ska äta i stort sett hela tiden.
 
För tillfället får mina hästar hö 3 ggr ute och 2 inne varje dygn. Helge får sin mat i ett smhn (småmaskigthönät) inne för att få så lång ät-tid som möjligt. Jag fyller det med ca 7 kg och så får han även 3 kg kvällshö som vanligt på golvet för att inte tröttna på hönätet nu innan han lärt sig riktigt hur det funkar.
 
Min plan är att hästarna ska äta ur dessa nät både ute och inne över vintern. På vintern när snön kommit är det ju inte bara bra för dem att äta sakta utan de har sysselsättning längre tid också, så de inte blir uttråkade och börjar tjafsa med varandra ist.
 
 
 
Ju mer man lär sig om hästar ju mer förstår man hur komplicerade de egentligen är och hur mkt mer man har att lära.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0