En ledig fredag

Vilken härlig dag det har varit idag.
Började med att vakna 06 och cyklade iväg till stallet. Var inte trött alls fast jag jobbade till 23 igår och var uppe nån timme till innan det var läggdags. Det är finvädret som gör det. Jag har väldigt svårt att sova när det är soligt och fint ute.

Alla hästar var ute 07 och stallet var klar en halvtimme senare ca. Efter byggde jag en ny beteshage till hästarna med riktigt bra bete i. Den de gått i innan har varit sådär men nu kan de äta riktigt bra gräs hela dagarna. Perfekt.



Jag har "shoppat" också. Bara saker till hästar. Bara MÅSTE-(faktiskt)-ha-saker till hästarna.



*Havre. Häst måste äta.
*Mineraler. Häst måste ha.
*Saltsten. Varmt ute, svettig häst och då behövs mer salt. Har redan en vanlig saltsten men Himalayasaltet verkar godare.
*Flugmedel. Tja, det är vidrigt mkt flygfän.
*Hästsalva. Mot flugor och för insmorning av diverse småblessyrer.
*Kyllera. Kyla hästens ben efter lite hårdare arbete.

Befogat? Ja! Tråkigt att "måstesaker" inte är lika kul att shoppa som "vill-ha-saker".

Frukost och solning med mamma har också hunnits med. En promenad med hunden till sjön. En av oss sprang i och la sig i vattnet direkt. Verkade mkt nöjd.



Har som sagt varit duktig och tvättat bilen också. Det var på tiden. Jag är inte jätteduktig på det. Tvätta bilen tillräckligt ofta. Den blir ju skitig direkt igen ändå :P


På eftermiddagen åkte jag och Maria och red dressyr i Orsa. Helge var på helspänn i början när jag lastade ut osv men skärpte till sig ganska direkt.
Vi hade turen att de höll lektion ute så vi kunde rida inne. Svalt och skönt och framförallt inte dammigt! Helge var inte livrädd för Reggie (Marias häst) utan var lugn även fast de galopperade. Bra framsteg för nervvraket =)

Han var fin att rida också. Inga dumheter förutom nåt litet skutt här och var. Gjorde förvänd galopp-debut idag. Det är väl kanske lite för svårt för honom/oss än men nu har vi testat. I vänster galopp klarade vi hela kortsidan men i höger fick vi nöja oss med en halv. Fick fin hjälp av Maria med det. Skitbra att rida med andra som kan ge en lite tips och bannor =)
Hans galopp förbättras ständigt och nu kan jag galoppera på 20 m volt helt utan problem. Tror faktiskt att mitt dressyrarbete sist där hemma gav ett litet resultat för han kändes helt okej redan från början. Kunde sitta i några travökningar också. Jobbigt som tusan och han är väl inte i optimal form än men taktmässig. För ett tag sedan blev det bara ett enda virrvarr av ben och slängtrav när jag skulle göra tempoväxlingar.

Snart är det dags för fin-ridning! Emellanåt kan jag faktiskt tänka på att finslipa lite smågrejer. Armbågarna intill kroppen, tummen överst, räta på mig mer osv.

Helgus innan avfärd.




Putsade båda sadel och träns när vi kom hem och Helge fick gå i hagen lite till medan jag pysslade med det sista och tog reda på saker från ridningen.


Nu är det dags för en dusch. Om jag klarar av det. Har bränt mig riktigt rejält på axlarna =/ Orutinerat...




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0