Lär er!

Nu för tiden (ja jag vet att det låter som om jag är 145 år gammal but still) när man blir bombarderad av sociala-medier hit och dit, där kleti och pleti går loss på skriftens ädla konst hej vilt och där inga rättstavningsprogram någonsin verkar ha sett dagens ljus så börjar jag bli...aningens less. Eller förundrad kanske är ett bättre ord.
 
Jag undrar saker som:
 
*Går inte folk i skolan längre?
*Har dyslexin skjutit i höjden?
*Har talspråket tagit över och det som en gång var "rätt" är som bortblåst?
 
Ja, jag pratar om folk/de/dem/er som särskriver, använder sig av tio utropstecken och lika många frågetecken, inte använder punkt, kommatecken, stor bokstav etc.
 
Klart man "får" stava fel osv men jag kan inte ta folk på lika stort allvar om de inte kan uttrycka sig skapligt ordentligt när de skriver något. Tycka vad man vill om det men så är det.
 
Så därför ska jag lära er. En gång för alla. Ni kan tacka mig sen.
 
Särskrivning.
Det är det värsta av allt. S Ä R S K R I V N I N G. Huvaligen.
* Är det något som är jättegott, superfint, osv så skrivs det ihop. Lika med tidsoptimist, kvällsmat, hyreshus, solnedgång, hästhoppning m,m. Det ÄR inte så svårt. Skriv ihop allt så blir iaf det mesta rätt.
 
De och dem.
*Det här är något som folk verkar ha väldigt svårt för.
-DE är jättesnälla.
-Mötet är hos DEM.
-DE ska åka till Sthlm.
-Känner du DEM?
 
Piece of cake. Lätt som en plätt. Nemas problemas.
 
*Frågetecken behöver man bara använda en gång bakom avslutad fråga. Undrar man bara lite med ett frågetecken och mycket om det blir fler eller vad är tanken?
*Lika med utropstecken fast med annan betydelse. Det behövs bara ett.
*I kombination med varandra: frågetecknet först, sen utropstecknet.
 
Sen är ju förstås felstavning av vanliga ord ganska irriterande det med, eller användning av fel ord.
 
-Hon blev inte glad var jag en gjorde. (ÄN)
-På vilket sett menar du? (SÄTT).
-Jag har en förkyldning. (FÖRKYLNING)
-Den vill jag andvända.  (ANVÄNDA)

Osv i all oändlighet.
 
Man borde få lov att gå en grammatisk kurs för att få skriva på diverse offentliga sidor och sajter. Då skulle ordpoliser som jag själv slippa störa oss så förbannat och syssla med viktigare saker istället. Som att störa oss på folk som kör för sakta i trafiken eller äter med öppen mun. Alternativt glappar käft på andra mindre genomtänkta sätt.
 
Så. Lär er eller installera ett program som kan stava och bygga meningar åt er.
 
Jag är själv inte heller perfekt ang skriftens gåva, men bra nära ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0