Kyla

Hade man varit lite rolig och vitsig hade man kunna skriva att det är myggfritt idag.
-28 när jag åkte till stallet.

Ser på bla fb att folk lägger på sina hästar täcken efter täcken efter täcken när det är så här kallt. Det kan tyvärr få motsatt effekt då man vill få en luftspalt mellan täcket och hästens päls. Det är liksom där värmen byggs upp och lägger man på tungt med täcken blir det ingen luftspalt då håren trycks ned och hästen blir snarare kall än varm av sina täcken. Jag ger hellre mer hö än mer täcken. Sen är det klart att klippta hästar ska ha täcke, men till en viss gräns. Enligt mig.

Mina hästar fick dubbelt med hö idag och när jag gick ut med deras vatten (som de ALLTID får ute, oavsett årstid och temp) kände jag under deras täcken och de var så varma och goa så.
Blir ingen ridning idag. Helge har gått dressyr två dagar i rad och en sån här dag vill jag varken anstränga mig själv eller hästarna. Och skritta ut en timme i en den här kylan hoppar jag över. Är det samma väder imorn dock så är det bara att ge sig ut. Helge är ingen häst som gillar att vila, om man säger så =)

Stallet är klart. Frukost nu sen blir det hockey senare idag. Innan dess jag ska fixa lite här hemma och kanske rensa garderoben lite.



Kommentarer
Elin

Ett litet tips (till de som känner att de måste lägga på många täcken) är att först lagga på ett tunt sommar täcke, sedan ett vanligt täcke (för människor) som tillåter luft att komma under och sedan ett stalltäcke. Eftersom mitten täcket är "fluffigt" stannar det kvar luft utan att vara tungt.

Sedan är det klart att de ska vara utan så mycket som möjligt, men jag har t ex en häst som lätt blir kall och stel i rygg och kors (gammal herre) och han vill gärna hålla sig varm OCH mumsa hö :)

2012-02-05 @ 00:48:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0