Hästhållning

Jag är med i en del Hästgrupper på Facebook. Man kan fråga varandra saker, be om råd tips, hjälpa andra osv. För det mesta ganska intressant läsning men ibland blir jag lite irriterad.
 
T,ex när det gäller hästar och deras täcken.
En tjej hade skrivit och frågat hur folk har sina hästar ute när det är -25. Då svaras det lite sarkastiskt att "- Min häst går minsann ute dygnet runt utan täcke hur kallt det än är bla bla bla".
Om någon säger att ens häst har 2 täcken när det är kallt ute och går in när det blir mörkt ja då blir det ramaskri.
Please...
Alla hästar varken KAN eller VILL gå utan täcke och gå på lösdrift.
 
Mina hästar är klippta båda två, varav Helge tränas mkt i ridhus. Att gå utan täcke är alltså inget alternativ. Sen lägger inte jag på dem 3 täcken när det är kallt utan ger dem istället mer hö ute. Hästar håller värmen bra när de äter, de är liksom bygda så.
Helge är ju ett specialfall eftersom han har shivering och därför behöver hållas varm, alltid. Att riskera att han blir kall är bara dumt.
 
Sen det här med att ha hästen på lösdrift.
JA det är jättebra om hästen kan röra sig hela dygnet och få frisk luft, självklart, men det funkar inte för alla hästar.
Och kanske framförallt inte för alla hästmänniskor.
För mig finns det för många minus med lösdrift.
 
Täckesfrågan tex. Har ridit, på med täcke efter ridning, byta när hästen torkat, kanske byta igen innan natten.
Vatten. Hur mycket har varje specifik häst druckit idag? Har alla hästar ens druckit? Har vattnet frysit?
Om en häst blir sjuk och man inte har någon box? Om den blir dålig på natten och ligger och blir kall i flera timmar? Äter den som den ska eller äter de andra hästarna upp maten? Kan hästen slappna av och vara för sig själv om den vill? Äta i lugn och ro?
Dessutom hade jag varit orolig om de skulle rymma mitt i natten eller om något psyko (som det tyvärr verkar krylla av) skulle göra någon häst illa när de är ute utan uppsikt.
 
Det kan väl hända att mina hästar skulle trivas bättre på lösdrift men jag som hästägare skulle inte göra det. Jag vill vara en så bra hästägare jag bara kan och då måste även jag trivas och tycka det är kul att åka till stallet varje dag, vilket jag gör nu.
Jag tycker att så länge inte hästarna far illa och både häst och folk runtikring dem mår bra och trivs så finns det väl inga "så här måste det vara".
 
Man kan ha skydd på sin häst i hagen och ta in den kl 16 på dagarna (vintertid) och hästen är hur nöjd som helst med det.
Man kan även ha hästen ute jämt, oavsett väder och hästen är nöjd med det.
 
Självklart tycker jag inte det är rätt när hästen står inne på box hela dagen eller står i en pytteliten grushage, om det nu var någon som trodde det.
 
Mina hästar får täcke på sig, går ut vid 06, in runt 16 och motioneras ca 5 ggr vecka nu på mörka vintern.
De får i stortsett fri tillgång på hö ute, Helge även inne och de kommer 99% av dagarna till grinden och möter mig när jag ska ta in dem. Detta oberoende om de fått kraftfoder eller inte.

Tycker folk borde sluta se ner på "den andra sidan", oavsett sida. Alla gör vi väl vårat bästa för att hästarna ska må så bra som möjligt?
 
 
 
 
 


Kommentarer
Maria

Bra skrivet!

2012-12-05 @ 22:14:17
URL: http://lillymia.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0