Jag fattar ingenting?

Det var längesedan jag fick känslan av att jag inte har en aning om vad hästen vill. Ni vet om den beteer sig på ett speciellt sätt som är helt obegripligt?
Idag hade jag absolut ingen aning om vad Helge höll på med, eller hur han tänkte.

Jag tog in honom och gjorde ordning honom i lugn och ro sen gick jag med honom lite innan jag hoppade upp för jag tog dressyrsadeln idag, lite annorlunda tryck med den (sadeltvångsläge). Iaf så hoppade jag upp utan problem och skrittade iväg, även det utan problem.
Efter 50 meter tog det tvärstopp! Han frös fast och vägrade gå framåt. Han fnös, backade och totalvägrade gå.
Eftersom jag inte använt dressyrsadeln på länge hoppade jag av och gick med honom för att se om något var fel på sadeln.

Han gick som om han var rädd att ramla genom snön och isen och var helt livrädd stackarn. Sen när vi gått 20 meter lugnade han sig, jag hoppade upp och allt var som vanligt igen. Vi går bort till vändplanen och på vägen tillbaka tar det stopp igen! Fast vi var på väg hemåt? Efter många om och men fick jag honom att gå fram men det var verkligen ett steg i taget, väääldigt försiktigt. Precis som om han gick på en tunn sjöis. Jag pratade och klappade honom hela tiden och satt så avslappnat jag kunde. Han blåste och var superspänd i 20 meter sen blev det bra igen och vi kunde skritta på som vanligt. Jag tog samma väg en gång till och samma reaktion då, precis på samma ställe, dock gick han nästan direkt men han var väldigt skeptisk. Sista biten var han fin och avslappnad och då fick det räcka.

Jag fattar verkligen inte vad det där kan ha berott på?
Inget konstigt på sidan av vägen, bara äng på båda sidorna med bara snö på. Det enda jag kan tänka mig är att underlaget skulle ha förändrats precis på den där biten av vägen.  Dock märkte inte jag något så så stor skillnad var det inte.

Ska testa att gå där imorn med och sen med Grande också och se om han reagerar något.

Iaf så testade jag nya schabraket och nosgrimman och båda passade perfekt =)

Fina lilla knäppis.





Grande red jag 40 min utan några mer krav än att han skulle ta gas och broms. Båda funkade förvånansvärt bra!
Imorn ska nog syster rida honom en sväng medan jag springer bredvid. Med eller utan hund/hundar =)



Soffan!
Ska försöka att inte somna men jag har inte lyckats det senaste året =)
Imorn blir det skapligt tidig uppgång. Ska sola inför mosters 50 årsfest, fixa hästarna, rida osv.

Trevlig helg!


Kommentarer
Elin

Kan det ha varit ett dott djur? Hastar ar ju jattekansliga for doft och jag har haft problem med det innan.

2011-03-20 @ 18:24:45
URL: http://missearlymorning.blogg.se/
marre

avundsjuk på schabraket? jaaaaa ! :D

2011-03-21 @ 21:20:30
URL: http://clarquists.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0