Det här med försäkringar tycker jag är svå...

foto1175 (MMS)

Det här med försäkringar tycker jag är svårt. Jag skulle gärna byta bolag på båda mina hästar då mitt nuvarande har fått mig att tappa förtroendet helt. Jag skulle egentligen inte vilja ha med dem att göra alls men det är ju inte så bara att byta hur som helst. Någon som vet hur det går till? Antar att hästen besiktas och friskförklaras? Min yngsta häst har ju sin egen historia med försäkringsbolag men nu har jag börjat fundera även på den äldre. Han blir 18 i år och jag är osäker på hur mycket man är beredd att utsätta honom för om det skulle bli aktuellt. Buköppning tex, det vet jag ärligt talat inte om man vill utsätta en så gammal häst för? Hältutredningar osv vill man ju att försäkringen ska täcka tex. Det är en djungel med försäkringar och ibland tror man de gör allt de kan för att göra det så svårt som möjligt för oss försäkringstagare. Jag har nästan enbart dåliga erfarenheter och står inför en stor tvist med Agria. "På djurens villkor" stämmer tyvärr inte alls.



Kommentarer
malin

jag har If, bytte till dom därför att dom enbart har en fast självrisk. agria som jag hade innan lade helt plötsligt till att man förutom fasta självrisken skulle betala 20% av hela slutbeloppet vid sjukdom/skada. då vart jag sur och bytte.



har inte behövt använda min försäkring så egentligen kan jag väll inte säga om dom är bra eller dåliga än.men känns skönt med den fasta självrisken, kan ju dra iväg hur mycket som helst annars..



klurigt de här med försäkringar, speciellt på djur, känns som dom har massa kryphål för vad den inte täcker som man får reda på när hästen väl skadat sig. sen står man och betalar dyra premier:( vet flera som valt att inte försäkra sina hästar och lägger undan pengarna istället...ja som sagt, de är svårt!

2011-02-07 @ 11:00:40
URL: http://fredriksbergsagnes.blogg.se/
Elin

Jag har också IF, av samma anledning som Malin, den fasta självrisken. Skönt att veta att man alltid "bara" betalar en viss liten summa. Sen kan man hos dom kombinera olika användbarhetsförsäkringar, ta halva där och en annan halva där osv. När jag pratade med dom så tyckte jag att de var jättebra för de förstod hur man ville ha det och hjälpte mig att få högsta möjliga veterinärkostnader men samtidigt höll de försäkringskostnaden låg. Eftersom hon är import blir försäkringen lite dyrare än svenska uppfödningar, sen valde jag att bara ha veterinär till 50 000, just för att hon var så pass billig häst att skulle det hända något så "stort" att det kostar över hundra tusen så får man överväga om man satsar dom pengarna då eller inte...

2011-02-07 @ 20:12:03
URL: http://stallvran.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0