Kan det bli värre?




Den rubriken kanske var lite väl dramatisk men idag har jag lyckats ramla av.
Det var typ två år sedan sist så det var väl på tiden nu. Man blir ju så rädd för att ramla av när man nästan aldrig gör det så sånna här gånger när det går bra är nog bara bra för en. Om det inte är varje dag vill säga =)
I alla fall så red jag och Evelina ut hästarna i skogen idag ist för att jag skulle åka och rida dressyr i Orsa. Hade det gått dåligt med dressyren idag hade jag nog lagt mig ner, hoppats bli överkörd av nånting och gett upp totalt så det kändes inte som nån bra idé.
Helge var lite spänd och löjlig idag med men mycket bättre än igår. Han tittade mycket idag med men jag fick iaf kontakt med honom vilket jag inte gjorde igår.
Dagens plan var att mest rida hästarna framåt ordentligt, galoppera dem i lite högre tempo än vanligt och låta dem (Helge) sträcka ut lite. Inte mycket till krav alltså men ändå nog så svårt med en häst som tittar på varenda rotvälta, sten och stubbe i hela skogen.
Han brukar inte vara tittig alls men han har väl kommit in i en sån period. Det hjälper ju inte att jag blir lite defensiv och tror att han ska titta på allt heller =S
Iaf så hade vi nästan ridit klart, skulle galoppera på en grusväg med lite svagt uppförlut och jag kände äntligen att han slappnade av så pass att jag kunde lätta fram händerna, ställa mig i fältsits och låta honom galoppera på lite. Nä, då slår hästkraken på en pallnit, slänger sig åt sidan och jag åker av. Såklart. Dock stod han still när jag väl slog i backen och jag gjorde inte illa mig alls, möjligen lite öm rumpa då jag landade på den, men det är väl det den är till för, att sittas på =)
Det sjukaste var att jag kände på mig att jag skulle ramla av idag så jag tog säkerhetsvästen på mig. Jag har aldrig på mig den nu för tiden när jag rider så det var ju lite kul att jag tog den idag. Plus att jag sa till Andreas: "Det känns som jag kommer ramla av idag". Innan jag åkte =P
Hade jag suttit i galoppen (vilket jag gjorde hela tiden innan för att han bockade och hade sig) hade jag nog setat kvar men han är så sjukt snabb i sina vändningar så jag hade inte en chans.
Hoppade upp direkt, tog spöt av Evelina sen galopperade vi igen. Han fortsatte titta och fjanta sig men jag fick fram honom ordentligt iaf så det blev inge mer stopp.
Vet inte riktigt om jag är nöjd med ridningen eller inte men bättre än igår var det iaf, trots avfallningen.
I veckan ska Jessica få tukta honom lite och så kanske jag kan få några tips av henne. Vi står still i utvecklingen så nu ska jag ta tag i det här på ett eller annat sätt.
Grande var helt sjöblöt när vi kom hem. Han var duktig och såg mjuk och fin ut på slutet så han blev nog rejält genomjobbad. Han behöver verkligen klippas nu. Evelina duschade hela honom när vi kom tillbaka. Visserligen gick de rätt hårt idag men han ska få bli av med björnpälsen.
Nu orkar jag nog inte röra mig överhuvudtaget mer. Kom hem halv fem i natt och sov inte ens 6 timmar.
Egentligen skulle jag vilja åka på dansträning. Hmmmm.. hinner tänka på det nån minut till.


Kommentarer
Elin

Då var det kanske på tiden att du drutta i backen om de var 2 år sen! ;) Ja du får helt enkelt ta nya tag och sätta upp lite mål så kommer ni gå framåt igen. :)



Haha ja Malin skulle se bra rolig ut om hon försökte rida själv just nu, hon har blivit stor! Och det är hon som har hjälpt mig att utvecklas i ridningen, det är hennes tjat och metoder som gjort att jag börjat rida bra de senaste året. Är jättetacksam att jag kan hjälpa henne tillbaka genom att ha Agnes, och det är så fruktansvärt roligt också. Vi börjar växa ihop lite :) <3

2010-10-31 @ 18:32:35
URL: http://stallvran.blogg.se/
Matilda

Ja visst är det skönt! Varmt är det också ju. :D

2010-10-31 @ 22:12:28
URL: http://showjumper.blogg.se/
malin

ja då hon kan hon också, agnes all over the place är hennes namn:)förra hoppträningen var det en av dom andra lite yngre ryttarnas mamma som sa "skynda er förbi den där nu" hahahaha...jag och elin som bara tyckte att agnes var LITE mer exalterad än vanligt;)



ja jag får passa på nu, heffaklumpen börjar väga en del:)



skickar lite pepp till dig nu i nere perioden. vet hur det känns. haft mina perioder med båda där ingenting fungerar helt plötsligt och man fattar inte vart det kom ifrån sen lika plötsligt släpper det och dom tar 2 kliv fram i utvecklingen och man fattar inte hur de gick till heller;)bara att hänga med i svängarna och inte ge upp!de är väll perioder dom måste gå igenom helt enkelt..

2010-11-01 @ 10:37:07
URL: http://fredriksbergsagnes.blogg.se/
Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Skönt att du inte slog dig! =)



Sv: Nej, jag undrade mest av nyfikenhet så du behöver inte prova för min skull! =)

2010-11-01 @ 11:04:57
URL: http://equilina.se
Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja, men då är det ju lite skillnad också! Jag ser inget fel i att ta betalt när man har en välutbildad häst & medryttaren vill nöjesrida!



Men för mig blir det ju ofta att jag ska hjälpa till att utbilda hästen & då tycker jag det är fel att ta betalt! :O



Tur att det gick bra när du slog i backen! Man ska aldrig tänka att man kommer flyga av för då gör man de garanterat :D haha. Jag har också klarat mig i 2½år nu, så undrar när det är min tur att dratta av :P

2010-11-01 @ 15:56:29
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Ulle

Känner igen känslan... =/ Hoppas det går bättre nästa gång!

2010-11-01 @ 17:32:51
URL: http://livetitun.blogg.se/
Elin

ja du kan även dra frambenet framåt och åt sidan, liksom över det andra frambenet för då sträcker du ut bogmuskeln. Sen kan du ta tag i knät och lyfta det uppåt med skenbenet vikt under, som om vi skulle göra höga knän liksom. 10s ungefär bör man hålla, mer behövs inte. Men man får inte dra nåt ben utåt åt sidan, men de vet du säkert redan. stretcha halsen med att locka huvudet ner mellan benen nere vid hovarna är också bra. :) Bakbenen kan man stretcha både bakåt och framåt :)

2010-11-01 @ 20:32:13
URL: http://stallvran.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0